Eva Gottfridsdotter-Nilsson
ny ordförande i Fondbolagens förenings styrelse

[2012-05-24] Eva Gottfridsdotter-Nilsson, vd för Länsförsäkringar Fondförvaltning, har valts till ny ordförande i Fondbolagens förenings styrelse. Det beslutades vid den ordinarie föreningsstämman den 24 maj, då också fyra nya ledamöter valdes in i styrelsen.

En av Fondbolagens förenings högst prioriterade frågor handlar om att arbeta för ökad kunskap hos spararna.

”Information, utbildning och transparens är tre nyckelord för föreningens arbete. Vi är övertygade om att den enda vägen till en framgångsrik fondbransch går genom nöjda sparare. Exempel på hur vi arbetar med detta är föreningens gemensamma sajt och app Fondkollen med tips, fakta och praktiska verktyg om fondsparande privat och till premiepensionen. Via projekten Gilla Din Ekonomi och Ung Privatekonomi deltar vi aktivt i kunskapshöjande aktiviteter”, säger föreningens nya ordförande Eva Gottfridsdotter-Nilsson.

Fondbolagens förenings styrelse

Ordförande:
Eva Gottfridsdotter-Nilsson, Länsförsäkringar Fondförvaltning

Vice ordförande:
Peter Branner, SEB Fonder

Övriga ordinarie ledamöter:
Katja Bergvist, Handelsbanken Fonder
Sasja Beslik, Nordea Fonder
Helena Hillström, Didner & Gerge Fonder nyval
Liza Jonson, SPP Fonder nyval
Marianne Nilsson, Swedbank Robur nyval
Per Wennberg, Skagen Fonder
Johan Wigh, East Capital Asset Management nyval

Vid frågor kontakta:

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, ordförande Fondbolagens förening

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Åsa Drakenberg, informationschef
asa.drakenberg@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Capinordic Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Evli Fonder, Fidelity Worldwide Investment, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Kapitalförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar SICAV, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder.

Citi, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Morningstar, PwC.