Fondfakturor gör ingen glad

[2012-03-06] Fakturera fondens avgifter, skrev Skatteutskottets ordförande Henrik von Sydow i en debattartikel i Dagens Industri i förra veckan. På dagens DI Debatt-sida ger Thomas Eriksson och Pia Nilsson, ordförande respektive vd i Fondbolagens förening, sin syn på saken.

Skatteutskottets ordförande Henrik von Sydow föreslår i en debattartikel i Dagens Industri den 29 februari att det vore bra för spararna att fondavgifter faktureras i stället för att de dras direkt från fonderna.

Det är några grundläggande fakta som behöver lyftas fram.

• Som Henrik von Sydow nämner ska de som säljer fonder alltid erbjuda de nya faktablad som enligt EU gäller från och med i år. Det är den mest väsentliga informationen om fondens risk, avgifter och avkastning senaste tio åren. EU är mån om enkelheten och det är inte tillåtet för ett enskilt land eller fondbolag att ha annan information i dessa max tvåsidiga faktablad. Nu gäller det för oss att inspirera spararna till att ta del av faktabladen.
  • På den svenska marknaden finns i dag fler än 5 000 fonder, men bara cirka 800 Sverigeregistrerade som därmed kan omfattas av speciella svenska regler. Kan vi ha olika regler för svenska och utländska fonder?
  • De som sparar direkt i fonder får sedan drygt tio år i sina personliga årsbesked från fondbolagen uppgift i kronor och ören om de totala kostnader som tagits från det egna individuella fondsparandet.
  • Nysparandet i fonder under de senaste tio åren har gått till sparande i pensionslösningar och fondförsäkringar, medan direktsparandet i fonder har minskat. Vi menar att det finns ett behov att förbättra hur kostnader visas ur ett helhetsperspektiv för dessa sparformer med hänsyn till alla avgifter och även rabatter. När fonder ingår i olika pensionslösningar och kapitalförsäkringar eller handlas i depå är det banker, försäkringsbolag och fondtorg som har kontakten med spararna. Fondbolagen har inte register över vilka spararna är i dessa lösningar, utan det är t ex Pensionsmyndigheten och försäkringsbolag som står som andelsägare till dessa fonder. Det skulle innebära att många av de fakturor som Henrik von Sydow föreslår således skulle gå från fondbolag till myndighet, banker och försäkringsbolag.

Läs hela debattartikeln från Pia Nilsson och Thomas Eriksson här:
fondbolagen.se/sv/Aktuellt/Debattartiklar/Fondfaktura-forenklar-inte/

Henrik von Sydows debattartikel från den 29/2 finns här:
di.se/Artiklar/2012/2/29/260597/Debatt-Fakturera-fondavgifterna/

Vid frågor kontakta:

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Åsa Drakenberg, informationschef
asa.drakenberg@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Capinordic Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Evli Fonder, Fidelity Worldwide Investment, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Kapitalförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar SICAV, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder.

Gernarndt & Danielsson Advokatbyrå