Stefan Löfven felinformerad om premiepensionen

[2013-08-26] Fondbolagens förenings vd Pia Nilsson kommenterar här Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfvens utspel om att premiepensionen bör avskaffas i sitt sommartal på söndagen:

Stefan Löfven borde ha fått ett bättre faktaunderlag inför sitt ställningstagande om premiepensionen. Om det vore så att premiepensionssystemet varit dyrt och dåligt skulle jag förstå utspelet, men tvärtom har premiepensionen varit överraskande bra trots de många kriserna som varit på finansmarknaderna sedan pensionssystemet infördes. Det är premiepensionen som ger möjligheter för framtidens pensionärer, vilket är av stor betydelse när vi blir allt fler som lever allt längre.

Inom ett par dagar kommer Fondbolagens förening att publicera en alldeles färsk undersökning från TNS Sifo Prospera som visar hur intresset för premiepensionen ser ut bland svenska folket uppdelat bland annat efter partisympatier. Vi kan bland annat notera att en majoritet av dem som i dag uppger att de skulle rösta på Socialdemokraterna säger att de uppskattar möjligheten att själva kunna få göra ett val av fonder till premiepensionen och också har gjort ett eget val. Endast bland Vänsterpartiets sympatisörer finns en majoritet för att staten ska ta hand om alltihop.

Att systemet är en framgång framgår av fakta:

• Sparandet till premiepensionen har ökat mer i värde än inkomstpensionen sedan systemen infördes. Sedan år 2000 har avkastningen inom premiepensionssystemet varit i genomsnitt 3,5 procent per år (4,1 procent per år om första halvåret 2013 medräknas), jämfört med värdeökningen i inkomstpensionssystemet som har varit 2,9 procent per år.
  • Det är inte bara 2 procent av svenska folket som bryr sig, en siffra som bland annat har framförts av Stefan Löfvens partikollega Leif Pagrotsky i helgens debatt. Den statistiken baserar sig på att det bara är 2 procent av de allra yngsta som gör ett val inom två veckor efter att de fått sitt första orange kuvert. Bland 30-åringarna har hela 40 procent gjort ett val till premiepensionen och ser man till hela systemet har 58 procent gjort ett val och de står för 74 procent av kapitalet i premiepensionssystemet. Detta är siffror som talar för sig själva. Att de som precis klivit in i systemet, kanske efter att ha tjänat några tusenlappar på sitt första sommarjobb, inte kommit sig för att välja är inte ett problem.
  • Premiepensionssystemet är inte dyrt. Ingen annanstans är det så höga rabatter på fondavgifterna, i genomsnitt ges ca 2/3 av avgiften i rabatt och genomsnittlig fondavgift efter rabatt är 0,3 procent. Detta bör tydliggöras.
  • Myndighetens kostnader är också mycket låga, 0,12 procent, och dessa kommer att halveras under de närmaste åren eftersom investeringen i uppbyggnaden av systemet redan är gjord.

Visst finns förbättringar att göra. Aggressiv marknadsföring av så kallade ”rådgivare” måste beivras. De ska inte få förstöra premiepensionssystemet eller lura spararna.

Premiepensionen är en mindre men betydelsefull del av vårt pensionssystem. Problemet med bromsen behöver rättas till för dagens pensionärers skull, men inte genom att slopa premiepensionen. Pensionsmyndigheten har visat på andra alternativ. Värna också om yngre generationer. Det är för dem som premiepensionssystemet ger möjligheter.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

Ytterligare läsning:
Fakta och myter om premipensionen, ett PM

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Baring Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Evli Fonder, Fidelity Worldwide Investment, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, M&G International Investments, Max Matthiessen Värdepapper, Monyx Financial Group, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Kapitalförvaltning, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Svenska Lärarfonder, Tundra Fonder, Öhman Fonder.

Citi, Deloitte, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC.