Fredrik Nordström har tillträtt som vd för Fondbolagens förening

[2015-10-01] Fredrik Nordström har från och med den 1 oktober tillträtt som ny vd för Fondbolagens förening efter Pia Nilsson som ska gå i pension.

Fredrik Nordström ”Det här är ett jätteroligt uppdrag. Fonder är en väldigt bra sparform som ger hushåll möjlighet att spara på de finansiella marknaderna och ta del av tillväxten i ekonomin. Det är också en viktig källa till finansieringen av näringslivet i Sverige. Tre av fyra vuxna i Sverige sparar i fonder och om vi inkluderar premiepensionen har alla som jobbar ett fondsparande! Dessutom sparar många för sina barns räkning. Fondsparandet i Sverige uppgår till 3 200 miljarder kronor – som jämförelse motsvarar det mer än hälften av värdet på hela Stockholmsbörsen”, säger Fredrik Nordström.

”Fondbolagens förenings roll är att ha örat mot marken. Transparens, mångfald, jämförbarhet och en hög nivå på god sed är viktiga ingredienser för att branschen ska förtjäna förtroende från sparare, myndigheter och politiker. I och med att det är så många som har ett fondsparande finns det också ett stort allmänintresse kring fonder. Vi har ett bra regelverk med högt konsumentskydd och därtill har branschen tagit fram egna riktlinjer som höjer nivån ytterligare. Det ska vara enkelt att spara i fonder och finnas ett brett, konkurrenskraftigt utbud för spararna att välja mellan. Det kommer att behövas för att fondsparande ska kunna vara en del av lösningen att hantera det glädjande faktum att vi lever allt längre. Jag har också en målbild om att fler fondbolag ska flytta hem sina fonder till Sverige, och varför skulle inte Sverigeregistrerade fonder kunna bli en exportframgång?”

Fredrik Nordström har tidigare bland annat jobbat i olika roller inom AMF, senast som chef för affärsutveckling. Han har även haft egen konsultverksamhet och har en bakgrund som departementssekreterare i Finansdepartementet. I rollen som vd för AMF Fonder har Fredrik tidigare engagerat sig i Fondbolagens förenings styrelse och i föreningens olika arbetsgrupper.

Fredrik Nordströms intresse för kapitalförvaltning väcktes tidigt.

”Pappa inflationsjusterade veckopengen åt mig och min syster och visade hur innestående veckopengar kunde växa med ränta på ränta. I gymnasiet hade jag en aktiesparklubb med några kompisar och på den vägen har det fortsatt även om det mest blir fonder i dag”, säger Fredrik Nordström.

Tidigare vd Pia Nilsson kvarstår som rådgivare till Fondbolagens förening till och med slutet av november.

Fondbolagens förenings medlemsbolag är fondbolag och associerade medlemsbolag med anknytning till branschen. Tillsammans täcker föreningens medlemsbolag in motsvarande cirka 90 procent av det förvaltade fondkapitalet i Sverige.

Kontakt:

Fredrik Nordström, fredrik.nordstrom@fondbolagen.se
Eller via föreningens växel 08-506 988 00

Åsa Drakenberg, informationschef: asa.drakenberg@fondbolagen.se
0707- 31 00 69

Pressfoto på Fredrik Nordström finns här.

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital, Enter Fonder, Fidelity Worldwide Investment, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Granit Fonder, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, M&G International Investments, Monyx Financial Group, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Kapitalförvaltning, Navigera, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, SFM Stockholm, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Tundra Fonder, Öhman Fonder.

Apriori Advokatbyrå, Citi, Deloitte, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Hökerberg & Söderqvist Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services.