Stort intresse för aktiefonder under januari

Nettosparandet i fonder under januari månad 2020 uppgick till hela 18 miljarder kronor och fondspararna valde framförallt aktiefonder. Fondförmögenheten ökade och uppgick till 5 159 miljarder vid utgången av månaden.

Av det totala nettosparandet i januari på 18,2 miljarder kronor gick hela 19,1 miljarder till aktiefonder. Även blandfonder uppvisade positivt nettosparande, 2,4 mdkr, medan fondspararna gjorde uttag från långa räntefonder, -1,4 mdkr, och korta räntefonder, -0,6 mdkr.

Spararna rivstartade det nya årtiondet med att storhandla aktiefonder. Virusoro från Kina smittade inte av sig på svenska fondsparare som köpte Sverigefonder såväl som global- och branschfonder.” säger Gustav Sjöholm, sparekonom på Fondbolagens förening.

Även om utvecklingen i januari var beskedlig på aktiemarknaderna, Stockholmsbörsen steg 1 procent (inklusive utdelningar), var intresset för aktiefonder stort. Aktiefonder uppvisade ett totalt nettoinflöde på hela 19 miljarder kronor och störst var insättningarna i globalfonder och branschfonder. Även Sverigefonder uppvisade nettoinflöden.

Nettosparandet i aktiefonder i januari var historiskt högt. Ser man tillbaka är det endast månader med årliga PPM-avsättningar som uppvisat högre nettosparande.

Medan det totala nettosparandet i långa räntefonder var negativt under januari, -1,4 mdkr, nettosparades 2,9 miljarder kronor i företagsobligationsfonder.

Den totala fondförmögenheten i Sverige ökade med 104 miljarder kronor under januari och uppgick vid utgången av månaden till 5 159 miljarder. Av den samlade fondförmögenheten var 3 148 miljarder (motsvarande 61 procent) placerade i aktiefonder.

Gustav Sjöholm, sparekonom Fondbolagens förening
08-506 988 09 / 076-540 05 07 / gustav.sjoholm@fondbolagen.se

Vid frågor om statistiken kontakta:

Fredrik Pettersson, chefsanalytiker Fondbolagens förening
08-506 988 03 / 073-312 55 77 / fredrik.pettersson@fondbolagen.se

Fredrik Hård, ekonom Fondbolagens förening
08-506 988 08 / 070-333 43 39 / fredrik.hard@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Cicero Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB, East Capital, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Norama, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, SPP Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, FundRock Management Company, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.