Förslag till förbättringar i premiepensionssystemet

Premiepensionssystemet har sedan det infördes ofta varit föremål för diskussioner. På regeringskansliet pågår en översyn av premiepensionen. Fondbolagens förening välkomnar denna översyn, som kan bidra med mer fakta som grund för diskussioner och beslut. Föreningens förhoppning är att nya fakta blir offentliga. Dessa analyser om olika gruppers val och beteende möjliggör förbättrad information till spararna och bidrar till ökad kunskap för medvetna val.

Pensionssystem måste vara långsiktigt stabila och det gäller även premiepensions-systemet. Fonder passar mycket väl för ett premiebaserat pensionssparande. Premiepensionssystemet ger möjligheter till den unga generationen och det är deras intressen som särskilt bör beaktas.

Den offentliga debatten om premiepensionen bygger ofta på myter i stället för på fakta. Fondbolagens förening har inhämtat fakta, främst från Pensionsmyndighetens data, och sammanställt en PM, ”Fakta och myter om premiepensionen”, i syfte att bidra till en mer faktabaserad diskussion. Denna pm bifogas.

Premiepensionssystemets fastställda syften är att ge spararna möjlighet till högre avkastning, erbjuda ökad riskspridning och ge möjlighet att själv kunna påverka denna del av den allmänna pensionen. Föreningens uppfattning är att dessa tre syften har infriats, trots att 2000-talet har kännetecknats av flera omfattande kriser i den finansiella ekonomin. Vår uppfattning är att premiepensionssystemet fungerar väl, samtidigt som vi gärna vill bidra med förslag till ytterligare förbättringar. Några presenterar vi i detta brev.

Korrekt avkastning bör visas 
och kännedom om rabatter bör öka

Fonders avkastning redovisas alltid efter att avgifter och kostnader är bortdragna. Pensionsmyndigheten har förhandlat fram rabatter för fonderna som ingår i premiepensionssystemet och som i genomsnitt uppgår till mer än halva fondavgiften. I myndighetens fondtabeller har dock hela fondavgiften, utan korrigering för rabatt, dragits bort när avkastningen visas. Det innebär att en lägre avkastning än den verkliga visas för det stora flertalet fonder i premiepensionssystemet.

Rabatten är högre ju större fonden är i premiepensionssystemet och ju högre fondens bruttoavgift är. Exempelvis kan rabatten för en populär tillväxtmarknadsfond uppgå till 1,5 procentenheter, vilket också innebär att tillgodohavandet för spararen har ökat med så mycket mer varje år. På sikt blir det mycket betydelsefullt. Detta ger en felaktig bild av avkastningen, missvisande jämförelser mellan fonder och hotar förtroendet.

Förslag 1: Visa avkastning med hänsyn tagen till de omfattande rabatterna på fondavgifter som ges i premiepensionssystemet.

Förslag 2: Informationen om rabatten behöver förbättras. Det visar det faktum att 
9 av 10 pensionssparare inte känner till att rabatt förekommer.

Premien till premiepensionssystemet bör höjas

Oro finns om demografi och framtida pensionsnivåer. Premiepensionen har hittills bidragit till en högre genomsnittlig värdeökning än inkomstpensionen trots en svår period på finansmarknaden. Premiepensionen ger ökade möjligheter på lång sikt.

Det är förståeligt att dagens pensionärer är bekymrade över att få sänkta pensioner när bromsen slår till. Det är dock inte premiepensionssystemets fel. En korrigering av balanseringsmekanismen inom inkomst- och ATP-pensionen bör ske utan att det går ut över premiepensionen. En minskad premie till premiepensionssystemet skulle innebära en omfördelning från morgondagens till dagens pensionärer. Det är följaktligen en generationsfråga.

Förslag 3: Ett sätt att förbättra framtida pensioner vore att höja pensionspremierna. 
I stället för en omfördelning mellan generationer skulle det ge en omfördelning över tid för dagens förvärvsarbetande från tiden före pension till tiden som pensionär.

Förslag 4: Privat pensionssparande behöver reformeras.
Med gällande nivå på premier till statlig pension (18,5 %) och tjänstepensioner finns behov av kompletterande privat pensionssparande. Dagens system för privat pensionssparande är dock orättvist och oacceptabelt eftersom avdragsmöjligheten är kontraproduktiv för låg- och medelinkomsttagare.

Ett tänkbart alternativ till högre obligatorisk premie vore att öppna för kompletterande privat pensionssparande inom premiepensionssystemet. Fondsparande är fördelaktigt inom premiepensionssystemet med den omfattande rabatten på fondavgifterna.

Underlätta för pensionsspararna att välja 
genom förbättrad information och ökad kunskap

Att ha tillräcklig kunskap och enkelt hitta relevant information är A och O för bra beslut. Fondbolagens förening anser att pensionssparande bör ses ur ett helhetsperspektiv. 

Förslag 5: Den samlade bild som Minpension erbjuder i dag är ett stort framsteg som bör fortsätta att uppmuntras och utvecklas.

Föreningen anser att ett fritt utbud av fonder från svenska och utländska fondbolag bidrar till ökad konkurrens av värde för spararna och till en mångfald som kan tillgodose olika önskemål. Fondbolag kan ha olika kompetens för olika typer av fonder och möjligheten att sätta samman upp till fem fonder från olika fondbolag kan ge spararna möjligheter till en god avkastning. Prismedvetenhet är önskvärt. Förutom avgift spelar dock avkastningen en avgörande roll för hur hög pensionen blir. Det kan också finnas andra önskemål från spararna, till exempel om hållbarhet, miljö och etik.

Att begränsa utbudet, såsom vid upphandling till tjänstepension till ett fåtal fondförsäkringsbolag och deras utbud av fonder, begränsar konkurrensen och valmöjligheten. Det skulle vara till nackdel för spararna.

Det finns inget exakt optimalt antal fonder i ett fritt utbud. Även ett val mellan två alternativ kan anses svårt. En mångfald av fonder kan tillgodose olika önskemål och bidrar till konkurrens som kan öka möjligheter till en god avkastning och pension.

Ett fritt utbud av fonder ställer höga krav på en god strukturering av fonder vid presentationen. Pensionsmyndigheten har vid flera tillfällen gjort omfattande förbättringar i information och beslutsstöd bland annat på sin hemsida och även en applikation till mobiltelefon. Fondbolagens förening bidrar genom Fondkollen.se, som består av en sajt, en app och en fickfolder. Spararna har särskilt uttryckt önskemål om att få bra verktyg och att få svar på frågan ”hur gör man?”.

Förslag 6: Ytterligare förenklingar och förbättringar i information och beslutsstöd i premiepensionssystemet kan göras och görs genom insatser av, och samverkan mellan, myndigheter och bransch.

Exempelvis är val av fondkategori (fondens placeringsinriktning) det första steget vid val av fond. Det finns i dag 24 olika aktiefondkategorier i premiepensionssystemet. Dessa skulle kunna halveras med förbättrad översiktlighet utan att antalet fonder och valmöjligheter minskas.

Förslag 7: EU har beslutat om faktablad med basinformation för fonder. Det är obligatoriskt för alla fondbolag och distributörer att erbjuda ett sådant före sparares köp av fond. Även Pensionsmyndigheten bör använda dessa för att ge en enhetlig information till spararna till exempel när det gäller risk i stället för att ha en egen annan variant.

Förslag 8: Spararna bör ha möjlighet att tacka ja till ytterligare information från fondbolag om de fonder som de har valt, exempelvis genom ett kryssalternativ.

I dag har fondbolagen inte kännedom om vilka sparare som har valt deras fonder till premiepensionen. De har därför inte möjlighet att ge dessa sparare den fortlöpande information som övriga kunder får, till exempel om bedömning av läget på en viss marknad.

Förslag 9: Föreningen deltar, liksom Pensionsmyndigheten, i den utbildningsinsats som sker inom ramen för projektet Gilla Din Ekonomi i samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Sådana projekt bör fortsätta att uppmuntras.

Förslag 10: Undervisning om sparande och pensioner behöver få större utrymme och bli obligatoriskt i kursplanen på gymnasiet.

Förslag 11: Det är viktigt att god rådgivning finns tillgänglig och kan tillhandahållas alla dem som så önskar. Här ser vi fram emot vad den nystartade Utredningen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning ska komma fram till.

Förslag 12: Myndigheten skulle kunna införa ”väckarklockor” och som service uppmärksamma sparare på om de har särskilt låg avkastning som innebär att översyn är att rekommendera.

Förslag 13: Pensionsmyndigheten bör vara neutral i sin information. 
Föreningen är kritisk till att myndigheten i dag rekommenderar val av fonder med lägsta avgift. Man ska vara prismedveten, men det finns ingen forskning som visar att lägsta avgift alltid är bästa val. Övergripande mål måste vara en god pension utifrån eget val av risk. Aktivt förvaltade aktiefonder kan vara ett fördelaktigt val för långsiktigt pensionssparande. De har inte alltid lägsta avgift.

Förslag 14: Ickevalsalternativet bör ha lägre risk. 
Föreningen är kritisk till att ickevalsfonden AP7 Såfa är en aktiefond där den aktierelateradedelen är mer än 100 procent genom så kallad hävstång. En sådan fond kan vara ett alternativ att rekommendera för den som gör ett eget val, men vi är övertygade om att många ickeväljare tror att de har fått en fond med lägre risk.

Beräkna rabatten per fond

Förslag 15: Föreningen anser att rabatten i premiepensionssystemet bör beräknas per fond i stället för som i dag per fondbolag.

Detta för att bästa möjliga fonder ska erbjudas spararna i premiepensionssystemet. Förvaltning av fonder med olika inriktning kräver olika kompetens. Ett fondbolag som har en efterfrågad fond i premiepensionssystemet får behålla en mindre del av avgiften för ytterligare en ny fond än ett fondbolag som inte har varit lika framgångsrikt, vid för övrigt lika förutsättningar och villkor för fonderna. Det finns exempel på fondbolag som av ovan nämnda anledning har tagit bort en framgångsrik fond (mycket efterfrågad, bra avkastning) för att på så sätt sänka rabatten för de övriga fonder som fondbolaget har kvar i premiepensionssystemet.

Föreningen föreslår inte att den genomsnittliga totala rabatten i premiepensions-systemet ska sänkas, men modellen bör justeras så att rabatten beräknas per fond. 
Det handlar om kvalitet och system som, förutom konkurrens på lika villkor, ger bästa utbud för spararnas bästa.

Vissa hävdar att rabatten bör vara på fondbolagsnivå eftersom bolaget har stordriftsfördelar i premiepensionssystemet. Men de stordriftsfördelar som kan finnas på bolagsnivå gällande administration och distribution är de delar som sköts av Pensionsmyndigheten när det gäller premiepensionssystemet.

Förslag 16: Rabattsystemet för fond-i-fonder bör ses över. 
Fond-i-fonder efterfrågas i ökad omfattning av spararna. Här finns anledning att ha uppmärksamhet på reglerna i premiepensionssystemet så att inte dessa blir ett hinder för fondbolag att utöver egna fonder också kunna erbjuda externa fonder i sina fond-i-fonder eller att indexfonder favoriseras på ett otillbörligt sätt.

För Fondbolagens förening 

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, ordförande                            Pia Nilsson, vd