Remissvar avseende promemorian Förslag till avgiftsmodell enligt Lag (2022:759) om Fondtorgsnämnden (FTN 2022-13)

Fondbolagens förening har inbjudits att lämna synpunkter på förslagen i rubricerad promemoria. I promemorian föreslås en modell för finansiering av Fondtorgsnämndens verksamhet genom avgiftsuttag från fondförvaltare.

Dokument för nedladdning: 
Remissvar avseende promemorian Förslag till avgiftsmodell enligt Lag (2022:759) om Fondtorgsnämnden (FTN 2022-13)

Sammanfattning

Finansieringsmodellen som föreslås innefattar två typer av avgifter:

1)       En anbudsavgift om (initialt) SEK 18 000 per anbud.

2)      En årlig avgift om (initialt) 0,015 % av förvaltat kapital för fonder med normal komplexitet

alternativt, en årlig avgift om (initialt) 0,005 % av förvaltat kapital för fonder med låg komplexitet, exempelvis indexfonder.

De genomsnittliga årliga avgifterna bedöms bli 0,013 procent av förvaltat kapital.

Enligt förslaget ges myndigheten möjlighet att årligen fastställa eller justera årsavgiften. Avgiften för en fond föreslås fastställas årsvis baserat på förvaltat kapital i en fond vid årets början. Fakturering föreslås ske kvartalsvis i förskott med en fjärdedel av det årliga beloppet.

De överordnade utgångspunkterna för avgiftsmodellen är att (1) anbudsavgiften helt och hållet ska täcka kostnaderna för aktiviteterna att granska och pröva ett anbud, (2) de årliga avgifterna ska täcka kostnaderna för upphandling i övrigt, samt för övrig verksamhet som har anknytning till Fondtorgsnämndens verksamhet att förvalta fondtorget och (3) initialt ackumulerat underskott ska täckas inom maximalt fem år.

Föreningens synpunkter på förslaget

Föreningen välkomnar en enkel, transparent och rättvis avgiftsmodell.

Föreningen delar Fondtorgsnämndens uppfattning om att avgiftsmodellen bör vara så enkel och intuitiv som möjligt samtidigt som avgiftsstrukturen ska spegla kostnaderna. Föreningen instämmer även i nedan angivna motiv rörande avgiftsmodellen:  

”Modellen ska motivera de bästa fonderna att vilja lämna anbud, inte innebära någon tröskel för seriösa och bra fonder att medverka i en upphandling och bör bygga på en accepterad och välkänd avgiftsstruktur inom fondbranschen. Modellen ska vara så ”rättvis” som möjligt för spararna, det vill säga inte missgynna vissa fonder eller fondkategorier, för att undvika att spararna i dessa fonder i förlängningen skulle belastas med högre fondförvaltningsavgifter än spararna i andra fonder. Samtidigt ska modellen bidra till att säkerställa mål om valfrihet och respektera spararnas val. Avgiftsmodellen ska inte innebära stora skillnader mellan fonder och fondkategorier annat än om det är särskilt motiverat.”

Föreningen har inga väsentliga invändningar vad gäller Fondtorgsnämndens kostnadsuppskattning och därmed inte heller gällande bedömningen av storleken på det totala avgiftsuttaget, vilket syftar till att nå full kostnadstäckning. Föreningen bedömer också att den föreslagna fördelningen i avgiftsuttag mellan anbudsavgifter och årliga avgifter till Fondtorgsnämnden är rimlig. 

Därtill delar föreningen Fondtorgsnämndens åsikt, och motiv till, att beräkna den årliga avgiften utifrån en procentsats som sätts i relation till det kapital som förvaltas av fonden inom premiepensionssystemet. Alternativet att även den årliga avgiften skulle uttryckas som ett fast belopp i kronor bedöms, precis som Fondtorgsnämnden anför, resultera i betydande nackdelar för de anbudslämnande bolagen och i förlängningen för premiepensionsspararna.        

Skillnad i procentuellt avgiftsuttag för olika fonder får inte snedvrida konkurrensen och missgynna premiepensionsspararna.    

Föreningen vill betona vikten av att Fondtorgsnämndens modell för avgiftsuttag inte snedvrider konkurrensen mellan fonder. Detta gäller mellan fonder inom olika kategorier, men särskilt angeläget är att ingen skillnad i avgiftsuttag förekommer mellan fonder som ingår i en och samma fondkategori som upphandlas. En fullt ut fungerande konkurrens mellan fonder och fondbolag är avgörande för premiepensionssystemets legitimitet och en förutsättning för att premiepensionsspararen ska kunna erbjudas bästa möjliga fondtorg.

I promemorian saknas en tydlig definition av begreppen ”låg komplexitet” respektive ”normal komplexitet”. Det är således oklart vilka (typer av) fonder som avses tillhöra respektive kategori. Föreningen ställer sig frågande till vilka fonder, andra än indexfonder, som avses tillhöra kategorin ”fonder med låg komplexitet” och om alla indexfonder kan anses ha ”låg komplexitet”.

Det saknas även tillräcklig argumentation samt beräkningsunderlag för att motivera storleken på den föreslagna skillnaden i avgiftsuttag mellan fonder utifrån komplexitet. Det går därför inte att bedöma om den föreslagna skillnaden i avgiftsuttag mellan olika typer av fonder, eller om en skillnad överhuvudtaget, är adekvat.

Storleken på avgiftsuttaget bör vara förutsebar och transparent över hela avtalsperioden.      

Föreningen anser att en förutsättning för att anbudsgivare ska kunna lämna så bra anbud som möjligt, till gagn för premiepensionssystemet och premiepensionsspararna, är en förutsebarhet vad gäller Fondtorgsnämndens avgiftsuttag under hela avtalsperioden. Föreningen vill därför framhålla vikten av att Fondtorgnämnden i samband med respektive upphandling tydligt kommunicerar vilken avgiftsnivå som kommer att gälla för fonderna som upphandlingen avser samt principerna för en eventuell avgiftsrevidering.

En mer ändamålsenlig beräkning av underlaget för avgiftsuttagen efterfrågas.  

Föreningen ser inte något skäl till att den procentuella årliga avgiften endast ska baseras på ett avstämningstillfälle per år (vid årets början). I stället förordar föreningen en metod som innebär att avgiften baseras på storleken på det förvaltade kapitalet inom premiepensionssystemet i anslutning till att fonden upphandlats och därmed tilldelats kapital, samt därefter vid respektive efterföljande kvartalsskiften. Enligt promemorians förslag ska fakturering av den årliga avgiften ske kvartalsvis och föreningen anser mot bakgrund av detta att även det förvaltade kapitalet som avgiften baseras på bör avläsas med samma periodicitet, dvs kvartalsvis. En mer frekvent avstämning av förvaltad fondvolym som beräkningsgrund för avgiftsuttaget skulle bättre spegla respektive fonds faktiska premiepensionskapital över tid. Detta skulle i förlängningen kunna medföra att mer konkurrenskraftiga anbud lämnas i upphandlingarna.                   

Föreningen anser att det närmare bör preciseras att det förvaltade kapitalet som den årliga avgiften till Fondtorgsnämnden baseras på avser ”förvaltat kapital inom premiepensionssystemet”.

                   

Fondbolagens förening

Fredrik Nordström
Vd