Nyhet Publicerad

Gilla Din Ekonomi - privatekonomisk folkbildning

Fondbolagens förening deltar aktivt i nätverket Gilla Din Ekonomi. Vi utbildar konsumenter i hela landet – och i alla åldrar – för att ge dem bättre möjligheter att fatta ekonomiska beslut.

Kunskapen i privatekonomi är högre i Sverige än i många andra länder: 71 procent av de vuxna i Sverige förstår finansiella begrepp som riskdiversifiering, inflation, ränta och ränta-på-ränta, enligt Standard & Poor’s rapport Financial Literacy Around the World, där man ställt ett antal frågor till vuxna runt om i världen. Men det innebär också att var tredje vuxen saknar nödvändiga privatekonomiska kunskaper.

Gilla Din Ekonomi bottnar i ett initiativ från regeringen om att främja konsumenternas ställning på finansmarknaden genom information och initiativ till privatekonomisk folkbildning. Varje år hålls flera utbildningar där Fondbolagens förening är med och bidrar, och där fonder och fondsparande är en naturlig del. 

Den här veckan utbildades represententer från LO-distrikt i Stockholm. Föreningens sparekonom Gustav Sjöholm lyfte vikten av att vara långsiktig i ett sparande, varför svenskarna tycker att fonder är den bästa sparformen på lång sikt, och att vi i Sverige är världsmästare i fondsparande.