Pressmeddelande Publicerad

4 av 10 gymnasieungdomar oroliga för sin ekonomiska framtid

Drygt 4 av 10 av de tillfrågade ungdomarna är oroliga för sin ekonomiska framtid. Det är en av slutsatserna av Fondbolagens förenings och Ung Privatekonomis gemensamma undersökning, som också visar på att en majoritet av de tillfrågade tror att de kommer behöva spara privat till sin pension.

Fondbolagens förening har tillsammans med Ung Privatekonomi frågat ungdomar om deras syn på sin ekonomiska framtid, samt om de tror att de kommer behöva spara privat till sin pension. Frågorna har ställts efter en föreläsning om privatekonomi och sparande. Resultaten visar att många ungdomar är oroliga för sin ekonomiska framtid och att en majoritet tror att de kommer behöva spara privat till pensionen.

Ungdomar är oroliga för sina ekonomiska framtid

Fem procent av de tillfrågade ungdomarna uppger att de är mycket oroliga för sin ekonomiska framtid. Drygt 39 procent säger att de är lite oroliga. Sammantaget uppger alltså knappt 45 procent av de tillfrågade att de är oroliga för sin ekonomiska framtid. Resterande, knappt 56 procent av ungdomarna svarar nej på frågan om de är oroliga.

"Att knappt 45 procent känner en oro märker vi av när vi är ute och besöker gymnasieskolor. Hur man ska ha råd att flytta hemifrån är en vanlig fundering. Det råder även en viss förvirring hos unga, vilket ansvar har man egentligen när man blir vuxen? Ett behov av mer kunskap finns", säger Elin Agorelius, verksamhetschef på Ung Privatekonomi.

Tre av fyra tror att de behöver spara till pensionen

När det gäller frågan om att spara privat till pensionen så tror en majoritet att de kommer behöva göra det. 72 procent av de tillfrågade svarar att de tror att de kommer behöva spara privat till sin pension. Drygt 20 procent svarar att de inte vet, medan åtta procent svarar att de inte tror att ett privat sparande till pensionen kommer behövas.

"För många ungdomar är pension diffust och något som händer om en evighet. Ungefär som att ha en 40-årskris som 12-åring. Därför är det glädjande att de ungdomar vi frågat har tagit till sig behovet av ett privat sparande i takt med att vi lever allt längre", säger Gustav Sjöholm, sparekonom på Fondbolagens förening.

På frågan om hur mycket de tillfrågade ungdomarna kunde innan föreläsningen om pensionssystemet och hur de själva kan påverka pensionen, så svarade en tredjedel att det mesta var helt nytt. 56,5 procent uppgav att de kunde lite/en del om pension och nästan nio procent säger sig känna till allt.

"Kunskap är A och O för möjligheten att kunna påverka sin pension. Att Ung Privatekonomi utbildar gymnasieungdomar i privatekonomi och pension är viktigt och för en del ungdomar helt avgörande. Att endast 9 procent kände till allt som som togs upp under föreläsningen tyder på det. Vi tycker att Ung Privatekonomi är ett viktigt initiativ som vi är stola över att sponsra", säger Gustav Sjöholm.

Gustav Sjöholm, sparekonom Fondbolagens förening
076-540 05 07 / gustav.sjoholm@fondbolagen.se

Elin Agorelius, verksamhetschef Ung Privatekonomi
073-971 75 22 / elin.agorelius@ungprivatekonomi.se

Ung Privatekonomi

Ung Privatekonomi finns till för att inspirera och utbilda Sveriges gymnasieungdomar i privatekonomi och sparande. De åker land och rike runt för att träffa gymnasieelever och undervisa i privatekonomi och sparande. Under läsåret 2017/2018 träffade Ung Privatekonomis föreläsare 28 198 gymnasieelever på skolor runt om i landet.

Fondbolagens Förening står tillsammans med Aktiespararna, Svenska Fondhandlareföreningen, Nasdaq OMX Stockholm och Unga Aktiesparare bakom projektet Ung Privatekonomi. Dessa organisationer samlas inom stiftelsen Aktiefrämjandet för att samordna projektet.

Fondbolagens förening

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, BMO Global Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Cicero Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB, East Capital, Eligo Asset Management, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Norama, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, SPP Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.