Här är första steget mot att slippa din pensionsångest

[2016-12-06] På måndag (12/12) kommer årets premiepensionspengar. Totalt handlar det om 38 miljarder kronor som ska fördelas på våra premiepensionskonton! Per person innebär det i snitt 6 714 kronor som sätts in på ditt konto och som fördelas på de fonder som du har i dag.

Den genomsnittlige premiepensionsspararen hade vid årsskiftet 132 500 kronor. Det är dina pengar och du har en möjlighet att själv bestämma hur de ska placeras.

Passa därför på att i samband med den årliga insättningen logga in på ditt premiepensionskonto hos Pensionsmyndigheten och titta över vilka fonder du har. Kanske har dina önskemål eller förutsättningar ändrats sedan du valde senast?

Enligt siffror från TNS Sifo Prospera ser 49 procent av spararna över sina premiepensionsfonder minst en gång varje år. Lägger vi till dem som ser över sina fonder med något eller några års mellanrum är andelen 65 procent. Det är jättebra. Men 27 procent uppger att de aldrig ser över sina fonder och det är framförallt de spararna som skulle behöva väckas.

Källa: TNS Sifo Prospera, 2016, 1 500 personer i åldern 18-74 år med deklarerad inkomst

I tabellen nedan visas de tio mest valda fonderna i systemet och hur avkastningen har sett ut för dessa fonder under 2016 och de senaste fem åren.

*avkastningen gäller för en sparare som är 55 år eller yngre (då AP7 Såfa enbart består av AP7 aktiefond). Källa: Pensionsmyndigheten, månadsstatistik 2016-10-31

Att välja fonder ska du se som en möjlighet, men inte ett krav. Totalt har 52 procent av spararna utnyttjat den möjligheten, enligt Pensionsmyndighetens statistik. Men oavsett om vi gjort ett eget val eller inte, så är det många som uppskattar att ha möjligheten att välja fonder efter eget huvud. Enligt TNS Sifo Prospera tycker 63 procent att det är bra att ha möjlighet att själv välja fonder till sin premiepension. När det gäller den yngre åldersgruppen, 18-33 år, är det hela 74 procent som tycker att det är bra med den möjligheten. Det är också den gruppen som i störst utsträckning gynnas av att ha ett fonderat pensionssystem som premiepensionen.

Så ta och titta över ditt premiepensionssparande en gång per år och varför inte passa på nu i samband med att de nya pengarna kommer. För att inte glömma bort, beställ gärna en ”fondväckning” på fondkollen.se eller i Fondkollen-appen. Då får du ett meddelande med en påminnelse.

Att byta fonder är inget måste, men att bli en medveten sparare är ett första steg till att slippa pensionsångesten.

Hanna Helgesson, sparekonom

Kontakt: