Pressmeddelande Publicerad

Johanna Englundh ny sparekonom på Fondbolagens förening

Johanna Englundh har tillträtt som ny sparekonom på Fondbolagens förening. Hennes uppgift är att informera och utbilda konsumenter om fonder och fondsparande. Hon kommer närmast från Fonder Direkt.

Johanna Englundh kommer närmast från en tjänst på Fonder Direkt där hon har varit programledare för ett eget fondprogram och skrivit artiklar om allt som rör fondmarknaden. I sin nya roll som sparekonom kommer hon blogga, föreläsa och på ett pedagogiskt sätt presentera fakta kring sparande och fonder.

”Johannas bakgrund som fondreporter gör att hon har en vana att förklara fondsparande på ett enkelt och begripligt sätt”, säger Fredrik Nordström vd på Fondbolagens förening. ”Vi får många frågor om hur man bäst lägger upp sitt fondsparande och här kommer Johanna fylla en mycket viktig funktion när det gäller att guida spararna rätt.”

”Att få inspirera samt underlätta fondsparande i rollen som sparekonom på Fondbolagens förening ska bli fantastiskt roligt. Fonder är en utmärkt sparform för de allra flesta och i många fall kan små justeringar leda till ett betydligt bättre sparande. Min ambition är att göra det som verkar svårt enkelt och öka kunskapen kring fondsparande. Jag vill att fler ska få uppleva sparglädje, och med större kunskap kommer inte sällan en finansiellt tryggare framtid på köpet”, säger Johanna Englundh.