Uppmana din ungdom att betala skatt på extrajobbet!

[2016-06-16] Visste du att, för inkomster ända upp till 170 000 kronor per år, sätts mer pengar av till din pension än vad du betalar in i skatt? Om du svarar nej på den frågan är du långt ifrån ensam. Många tänker tvärtom att man som ung student ska göra allt man kan för att hamna under inkomstgränsen för att betala skatt, det vill säga 18 800 kronor under 2016.

Är du student kan ett extrajobb ge ett välbehövligt tillskott i kassan. Att komma över gränsen där du börjar betala inkomstskatt är av stor betydelse, för så fort du börjar betala skatt på dina inkomster sätts också automatiskt pengar av till din framtida pension. Du får alltså in mer på pensionskontot än vad du betalar i skatt.

Tjänar du exempelvis 18 000 kronor under 2016 kommer du inte att behöva betala någon skatt, men du får inte heller några pengar avsatta till din pension. Tjänar du däremot 20 000 kronor kommer du visserligen att få betala cirka 1 400 kronor i skatt, men det görs samtidigt en avsättning till din allmänna pension (inkomst- och premiepension) på drygt 3 400 kronor.

Skillnaden mellan det man betalar i skatt och det man erhåller i form av pensionsavsättning är som störst vid en inkomst på cirka 60 000 kronor. Men ända upp till inkomster på drygt 170 000 kronor per år är alltså pensionsavsättningen större än beloppet som du betalar i skatt. Lite förenklat kan man säga att upp till 170 000 kronor går all skatt du betalar in enbart till dig själv. Det är först efter 170 000 kronor som dina skattepengar går till andra offentliga åtaganden.

Ju tidigare du börjar tjäna in till din pension desto större chans har du att få en bra pension. Genom att du ser till att tjäna över gränsen för skatt och betalar skatt på intjänade pengar har du faktiskt själv gett dig ett försprång till din framtida pension.

Den sammanlagda avsättningen din allmänna pension motsvarar ett belopp på 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen och den delen tar staten hand om. Den mindre delen, 2,5 procent, går till premiepensionen och det är den delen som du kan få att växa genom att själv välja fonder.

Premiepensionspengarna sätts av till dig direkt, det är dina pengar som du själv har tjänat ihop. Du kan alltså själv påverka utfallet genom att göra ett eget fondval som passar just dig Du kan välja upp till fem olika fonder. Om du inte gör ett eget val placeras dina pengar i ett statligt ickevalsalternativ (AP7 Såfa). Mer om premiepension och hur du gör ditt fondval hittar du  Fondkollen.se.

Hanna Helgessonsparekonom

Ring mig gärna på 076-898 80 00 om du vill ha kommentarer. Vill du ha en bild på mig kan du hämta den här fondbolagen.se/sv/Aktuellt/Bildarkiv/.

Sverige fortfarande världsbäst på att spara i fonder

Var tredje som månadssparar sparar mer än 2 000 kronor i månaden

Tidigare utgåvor av Sparekonomen informerar hittar du här: fondkollen.se/bloggkategori/sparekonomen

Milstolparna som gjorde Sverige till världsmästare i fondsparande