Svar på remiss av rapport om avgifter hos Finansinspektionen (FI dnr 22-5020)

Fondbolagens förening har beretts möjlighet att lämna synpunkter på en rapport om avgifter hos Finansinspektionen. Föreningen har följande synpunkter på det som anges i rapporten.

Dokument för nedladdning:
Remissvar rapport om avgifter hos Finansinspektionen (FI dnr 22-5020)

Slopad avgift för anmälan av uppdragsavtal

Finansinspektionen föreslår att avgiften för anmälan av uppdragsavtal tas bort för fondbolag och förvaltare av alternativa investeringsfonder. Kostnaden för eventuell granskning av uppdragsavtal kommer i stället att tas inom ramen för tillsynen.

Föreningen tillstyrker förslagen och vill påtala det positiva i att inspektionen gör denna typ av utvärdering av verksamheten och var de kostnader som ligger till grund för avgifterna ligger.

Föreningen utgår från att någon anmälan av uppdragsavtal enligt 3 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder – för väsentlig ändring av verksamhet eller organisation – inte ska ske, eftersom detta skulle innebära att en avgift alltjämt skulle tas ut för anmälan av avtal. Detta bör klargöras i det fortsatta arbetet.

Avgifter för underrättelse om sonderande marknadsföring

I rapporten föreslås avgifter för nya ärendeslag avseende underrättelser om sonderande marknadsföring som utförs av en svensk förvaltare av alternativa investeringsfonder. Av rapporten framgår att tidsåtgången bl.a. beror på antalet länder som omfattas av en underrättelse och huruvida en underrättelse avser såväl sonderande marknadsföring i Sverige som i ett annat land.

Föreningen utgår mot den bakgrunden från att en underrättelse kan avse flera fall av sonderande marknadsföring, vilket är positivt.

Det kan dock konstateras att en underrättelse måste ske inom två veckor efter det att förvaltaren har inlett sonderande marknadsföring, vilket torde avsevärt minska möjligheten att underrätta om flera fall av sonderande marknadsföring i en och samma underrättelse. Det kan därför ifrågasättas om Finansinspektionen vid beräkningen av genomsnittlig handläggnings­tid bör ta höjd för att en underrättelse regelmässigt kommer att avse flera fall av sonderande marknadsföring eller sådan marknadsföring i flera länder.

FONDBOLAGENS FÖRENING

Helene Wall